Jak zatrudnić marketingowca do firmy deweloperskiej?
Kim jest pracownik działu marketingu? Czy to czarodziej, który w 2 minuty wymyśla genialne teksty reklamowe sprzedające wszystkie szeregówki w kwadrans? A może to człowiek potrafiący przygotować oszałamiającą grafikę i ściągnąć w pierwszym dniu ponad 100 klientów? Postaram się odpowiedzieć na te pytania.
Za nami kolejna, trzecia już edycja Warsztatów Deweloperskich. Jak bumerang powracają do nas pytania o to, jak zatrudnić odpowiednią osobę do działu marketingu, która na samym początku ogarnie jednoosobowo wszystkie działania marketingowe? Nie jest to łatwe zadanie, ale jak najbardziej można taką osobę zrekrutować =)
Jak wyczuć, że pracownik działu marketingu jest niezbędny w twojej firmie?
Ten jedyny pracownik, którego masz w biurze – sprzedaje mieszkania, jednocześnie jest asystentem prezesa i czasami odpowiada za reklamacje, dodaje ogłoszenia na 30 portali, publikuje posty na Facebooku i szuka najtańszej drukarni na rynku, gdzie mają zostać wydrukowane ulotki… Nic dziwnego, że nie wyrabia się z obowiązkami.
Jeżeli widzisz, że twoja firma zaczęła się rozwijać, a jedyna osoba nie daje rady z realizacją wszystkich zadań, to ewidentnie musisz zatrudnić pracownika, który będzie odpowiedzialny za marketing, reklamę oraz działania wizerunkowe.
Jeżeli postanowiłeś, że inwestujesz w deweloperkę i własną markę, to marketingowiec jest niezbędny. To on będzie cegiełka po cegiełce budować wizerunek twojej marki, kontrolował działania podwykonawców oraz odpowiadać na wiadomości w sieciach społecznościowych i utrzymywać kontakt z klientem po sprzedaży mieszkań.
Jak poznać „tego jednego” podczas rozmowy rekrutacyjnej?
Sprawdź, czy osoba przyszła przygotowana na spotkanie – zapytaj na jakie stanowisko i do jakiej firmy aplikuje. Uwierz mi, nawet 20% osób, które przyjdą na rozmowę, nie odpowie na to pytanie. Nie ma sensu prowadzić z nimi dalszej rozmowy.
Zadaj pytanie o pracę marzeń. Jeżeli nasz potencjalny pracownik chce być „hostessą na statku”, albo szuka „pracy bezstresowej”*, to raczej nie zrealizuje marzenia w twojej firmie. Najprawdopodobniej wasza współpraca skończy się na okresie próbnym, a ty ponownie będziesz szukał kolejnej osoby = stracony czas.
Ważne jest doświadczenie. Super, jeżeli trafi się osoba z doświadczeniem. Ale musisz pamiętać, że wymagania finansowe u takiej osoby będą znacznie wyższe. Ale nie skreślaj z automatu osób bez konkretnego doświadczenia. Studenci ostatniego roku studiów mogą szybko się uczyć. Warto sprawdzić, czy ktoś taki angażował się podczas studiów w życie studenckie, pisał artykuły do gazety, kręcił filmy, organizował eventy – jeżeli tak, to na pewno ma podstawową wiedzę z marketingu i będzie miała kreatywne pomysły na rozwój twojej marki.
Istnieją przypadki, kiedy potencjalny pracownik bardzo dobrze „sprzedaje siebie” na rozmowie rekrutacyjnej, ale nie jesteś do końca przekonany co do jej umiejętności praktycznych. W takim przypadku zleć zadanie i sprawdzić, jak się z niego wywiąże! Jakie zadanie? O tym za chwilę…
Co powinien umieć pracownik działu marketingu w firmie deweloperskiej?
- Tworzyć plany marketingowe i zarządzać budżetem marketingowym,
- Dodawać ogłoszenia o nowych nieruchomościach,
- Pisać teksty, treści reklamowe, edytować dziennik budowy,
- Prowadzić strony w sieciach społecznościowych,
- Pilnować opinii dotyczących firmy na profilach, w tym opinie Google, na forach nieruchomościowych,
- Uczestniczyć w wydarzeniach branżowych,
- Robić podstawowe grafiki oraz zdjęcia,
- Wyszukiwać odpowiednie miejsca na reklamę zewnętrzną bądź internetową,
- Nawiązywać kontakty z dziennikarzami,
- Kontrolować działania firm zewnętrznych – m.in. zajmujących się pozycjonowaniem strony, Google Adwords, kręceniem filmów.
I pamiętaj – bycie marketingowcem to nie praca od 8 do 16. Taka osoba musi non-stop pilnować tego, co się dzieje w przestrzeni internetowej dookoła marki. Negatywny komentarz dodany pod postem promowanym, który ma duży zasięg, może sprowokować ludzi do aktywnej dyskusji skutkującej wieloma negatywnymi opiniami na temat dewelopera. Trzeba temu natychmiastowo przeciwdziałać!
Jak sprawdzić, czy dana osoba naprawdę ma odpowiednie umiejętności?
Poproś taką osobę o rozpisanie narzędzi marketingowych, które wykorzystałaby ona do promocji wybranej inwestycji. Nie musi to być szczegółowy plan, ale przynajmniej krótka lista zaproponowanych działań.
Dodatkowo poproś o przygotowanie dwóch-trzech postów na Facebook, wraz z najprostszą grafiką (wyślijcie wizualizacje inwestycji do kandydata na adres mailowy). W taki sposób sprawdzisz umiejętności copywriterskie oraz graficzne.
Zadania mogą być przeróżne – w zależności od tego, co jest waszym priorytetem w kreowaniu wizerunku własnej marki.
Z mojego doświadczenia wynika, że około 20% osób zazwyczaj nie wykonuje zadań. Otrzymane realizacje zadań musisz dokładnie sprawdzić i określić, który z potencjalnych pracowników najbardziej przyłożył się do powierzonego zadania i stworzył projekt odpowiedni dla twojej wizji marki.
Wybraną osobę zatrudnij na trzymiesięczny okres próbny. Sprawdź, jak podchodzi ona do codziennej pracy i czy będzie starała się wnieść coś własnego do rozwoju marki…
Podsumowanie
Na rekrutacje pracownika do działu marketingu trzeba poświęcić trochę czasu, ale nikt za was nie wybierze najlepszego kandydata na to stanowisko. Tylko wy wiecie, czym jest wasza marka i do kogo kierujecie waszą ofertę mieszkań. Marketingowiec ma wesprzeć wasze dotychczasowe działania, polepszyć komunikacje marki z potencjalnym klientem oraz pomóc zrobić wiele kroków do przodu w rozwoju firmy.
P.S. No i na koniec w ramach prezentu super artykuł: 13 pytań z rozmów rekrutacyjnych, które Google wycofało, bo były zbyt trudne. Może akurat coś podpatrzycie =)